Je wil graag meezingen met deCHORALE? Hier lees je alles wat je wil weten.

Welke muziek kan ik verwachten bij deCHORALE?
deChorale is een oratoriumkoor. We zingen dus hoofdzakelijke grote vocale werken met veelal een geestelijke inhoud, begeleid door een orkest en solisten. In de historische christelijke traditie maken de Passies, de lijdensverhalen van Christus, en Requiems van grote componisten deel uit van het
oratoriumrepertoire. Dat geldt ook voor zogenaamde Jubelmissen en concertmissen.
Een greep uit het repertoire, van historisch tot hedendaags: Mozart Requiem, Schubert Deutsche Messe,
Beethoven XI-de Symfonie, Verdi Requiem, Bach Matthäus-Passion en Johannes-Passion, Haydn Die Schöpfung, Lodewijk De Vocht Korensymfonie, Blackford Mirror of Perfection, en nog veel meer.

Hoe kan ik lid worden van deCHORALE?
Instappen in deCHORALE gebeurt altijd door middel van een auditie. Deze worden bij het opstarten van een nieuw project georganiseerd. De volgende auditie wordt altijd tijdig aangekondigd via de website. Inschrijven doe je enkel via de link op de site.
Let wel: de audities bepalen of je stem voldoet voor deze productie. Tegelijk beoordelen we bij welke
van de 4 stemgroepen we nog extra stemmen nodig hebben.

Welke muzikale vaardigheden verwacht deCHORALE?
Een goede koorstem, een basiskennis notenleer en enige ervaring met het lezen van een meerstemmige
partituur (of bereidheid om dit te leren in interne kooropleiding). Behalve deelname aan de repetities wordt van de leden verwacht dat ze met zelfstudie de werken
instuderen, met ondersteuning van oefencd’s of via elektronische oefensites, volgens de aanbevelingen
van de dirigent.

Wanneer zijn de koorrepetities?

Wekelijks, op donderdagavond van 20u tot 22u, worden alle leden geacht deel te nemen aan de repetities.

De repetities gaan door in de zaal van Sint-Anneke Centrum (SAC), Hanegraefstraat 5 - 2050Antwerpen-Linkeroever.

Die zaal is makkelijk te bereiken met openbaar vervoer: trams 3, 5, 9, 15 en bus 36 (halte Halewijn).

Vlakbij is een ‘Velo-station’.

Er is ook ruime parkeergelegenheid voor auto’s.

Er zijn geen repetities in de zomer (van 1 juli tot half augustus) en evenmin in de kerstvakantie.

Hoe ziet een normaal zangseizoen eruit?

Het koor heeft een jaarlijks basisprogramma van 2 à 3 producties, met gemiddeld 2 concerten per productie. De uitvoeringen vinden zowel plaats in de week als in weekends. Tussendoor worden er steeds extra uitvoeringen gepland, wisselend per jaar. Meestal zijn dat feestelijke evenementen, eenmalige concerten waarbij deCHORALE wordt uitgenodigd om deel te nemen of op te luisteren.

Wat hebben we jou te bieden?

Het koor staat onder muzikale leiding van dirigent Paul Dinneweth. Zijn innovatief artistieke leiderschap staat garant voor een hoog muzikaal niveau. Hij wordt hierbij ondersteund door Peter Maus, repetitor en begaafd organist en pianist. Kristien Vercammen, vaste stemcoach van het koor, soliste mezzosopraan, begeleidt het koor als stemwerktherapeute. Beiden zijn tevens actief voor de koorscholing van deCHORALE.

Zijn er ook buitenlandse optredens?

De afgelopen jaren heeft deCHORALE diverse concerten uitgevoerd in de buurlanden. Voor deelname aan dergelijke concerten worden de koorleden geraadpleegd of ze hieraan kunnen of willen deelnemen.

Wat zijn de kosten voor de koorleden?

Het lidmaatschap is gratis. Vrijblijvend kunnen leden jaarlijks een financiële bijdrage doen als ‘vriend van deCHORALE’. De nodige partituren worden aan kostprijs te koop aangeboden bij de start van iedere nieuwe productie.

Zijn leden verplicht om deel te nemen aan iedere uitvoering?

Voor het basisprogramma van 2 producties wordt van alle leden verwacht dat ze deelnemen aan de concerten. Voor iedere productie wordt van de leden verwacht dat ze minimaal deelnemen aan 3/4 van de repetities. De zes weken voor ieder concert dient iedereen deel te nemen aan eventuele koorzondagen, en/of aan extra repetitie(s), de orkestrepetitie(s) en de generale repetitie. Ook het koorweekend in het najaar is een verplichte deelname. Voor de bijkomende concerten en evenementen wordt aan de leden gevraagd om in te schrijven. Op basis van de wekelijkse aanwezigheden op de repetities beslist de dirigent wie kan meezingen met de concerten.