Requiem - Verdi, de Singel Antwerpen, november 2017 ©

1916

deCHORALE ontstond op initiatief van Lodewijk De Vocht. In 1916 vormde hij het dameskoor Constance Teichmann om tot het gemengd koor Chorale Caecilia. Door een reeks opgemerkte uitvoeringen kreeg dit koor een grote nationale en zelfs internationale faam. Naast de grote klassieke werken kwamen ook moderne werken van o.a. Stravinsky, Honegger, Milhaud, Kodaly en Schmitt ruim aan bod. Op zijn 80e verjaardag, na ruim 50 jaar koorleiding, besloot Lodewijk De Vocht het dirigeerstokje neer te leggen. Een groot aantal koorleden wenste de traditie verder te zetten en richtte het Nieuw Ceciliakoor Antwerpen op, onder de bekwame leiding van Frits Celis.

1971

In 1971 gaf Frits Celis de leiding van het koor door aan zijn collega Frans Dubois. Onder zijn leiding ging de ontwikkeling van het Nieuw Ceciliakoor verder met o.a. jaarlijkse uitvoeringen van de Johannes-Passion van Bach. Na 10 jaar intensieve werking en na opnieuw een plaats aan de top te hebben veroverd met meer dan 130 zangers, nam het koor terug de vertrouwde naam Chorale Caecilia en in 1988 de naam Koninklijke Chorale Caecilia aan.

2002

Sinds 2002 wordt het koor geleid door Paul Dinneweth. Van bij zijn aantreden koos hij resoluut voor een dynamische en vernieuwende aanpak, met respect voor het historische fundament van dit legendarische oratoriumkoor. Met vernieuwend artistiek leiderschap slaagt hij erin om deCHORALE op een hoog muzikaal niveau te tillen. Dit resulteert in de eerste plaats in een breed en uitdagend repertoire: 'Die Schöpfung' van Haydn, diverse Requiems (Mozart, Brahms, Duruflé en Lloyd Webber), 'Le Roi David' van Honegger, 'Mirror of Perfection' van Blackford, 'Matthäus-Passion' van Bach, 'Carmina Burana' van Orff, 'Coronation Anthems' van Händel, 9e Symfonie van Beethoven, 2e Symfonie van Mahler, Korensymfonie van De Vocht...

Paul Dinneweth benadrukt het belang van continue koorscholing, stemscreening en stemvorming voor alle koorleden, onder leiding van stemcoach Kristien Vercammen. De vaste en gedreven repetitor, Peter Maus, ondersteunt daarnaast het koor met intensieve repetities voor een steeds betere zangkwaliteit. Met meer dan honderd gedreven koorzangers heeft deCHORALE vandaag dan ook een unieke plek ingenomen in de Vlaamse koorwereld.