STEMCOACH

Kristien Vercammen

Kristien Vercammen studeerde zang aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen bij Lucienne Van Deyck en Susan Roper. Voor haar solo-opdrachten wordt ze gecoacht door Bart de Kegel.

In Rotterdam volgde ze een opleiding tot stemwerktherapeute bij Jean-René Toussaint.

Haar zangcarrière startte bij het vocaal ensemble 'La Gioia'. Ook het Wereldjeugdkoor en daarna nog het Collegium Vocale onder Philippe Herreweghe en het Goeyvaerts Consort rekenden op haar stem.

In kamermuziekverband concerteerde ze vooral rond oude muziek met Pandora. Ook liedrecitals rond het Franse lied voerde ze regelmatig uit.

Voor verder solorepertoire was Kristien hoofdzakelijk te horen in oratoria zoals het Requiem van Mozart, Duruflé en Fauré; de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Weihnachtsoratorium en de Johannes-Passion van Bach, de Messiah van Händel, het Oratorio de Noël van Saint-Saens, de 9e Symfonie van Beethoven en andere.

Kristien creëert graag 'concerten op maat' waarbij zowel het luisterend alsook het zingend publiek een plaats krijgt – improvisatie, klank, adem en poëzie worden erin verweven. Voor deze concepten werkt ze nauw samen met Peter Maus, organist, en Geert Synaeve, pianist.

Momenteel heeft Kristien haar eigen zelfstandige praktijk 'De Klankkamer', waar ze een uitgebreide waaier aan mogelijkheden aanbiedt: zangles, stem- en klanktherapie, coaching bij koren, stemworkshops enz.

Kristien begeleidt sinds 2002 deCHORALE als zangcoach. Sinds 2015 doceert ze er de cursus zangtechniek in het kader van de 'deCHORALE koorschool'. (klankkamer.be)

dirigent

Paul Dinneweth